Część 1, w której
porozmawiamy sobie o zaginionych filmach.
Pod koniec
lutego 2017 roku przez przypadek skasowałam jeden z moich blogów na tumblrze,
który prowadziłam przez ponad trzy lata i, popłakawszy sobie trochę nad
wszystkim, co przepadło, postanowiłam dołączyć do kolejnego „fandomu”.
Wcześniej zajmowałam się sprawami związanymi głównie z wojenną trylogią seriali
HBO („HBO WAR”, tak się #tagowaliśmy) i wskoczyłam w świat #oldhollywood,
#silentera, #silentfilm i, co poszło już dalej, a co stało się ważną częścią mojego
życia, #lostfilm.
Czym jest
„lost film”? Gdyby tłumaczyć dosłownie, jest to film stracony. Gdy pójść za
oficjalnym polskim tłumaczeniem, jest to film zaginiony. Bo „lost” brzmi
okrutnie, kiedy mówimy o tysiącach niemych i wczesnych dźwiękowych filmów,
które zostały nagrane na wrażliwej i niestabilnej taśmie filmowej 35mm. Bo
wiemy, że jeśli coś jest „lost”, zwłaszcza kiedy mowa o starych filmach, to
pewnie już tego nie znajdziemy.
Rolki z
filmami nagranymi na taśmie 35mm były (i wciąż są) wysoce łatwopalne,
zwłaszcza, jeśli przechowywano je w nieodpowiednich warunkach. Pierwszy
najbardziej znany i wspominany dziś pożar, w którym przepadły jedyne znane
kopie wielu filmów przeszedł do historii jako 1937 Fox Vault Fire. Był 9 lipca
1937, ciepła noc po upalnym dniu (38 stopni w cieniu), godzina druga. Rolki
zaczęły dymić. Lubią to robić, jeśli jest im za gorąco. Pożar, który wybuchł,
gdy doszło do samozapłonu filmowej taśmy gaszono przez ponad 3 godziny.
Doprowadził do śmierci trzynastoletniego chłopca.
„Zniszczeniu uległy tylko stare filmy”, powiedzieli ludzie z 20th Century Fox po ugaszeniu ognia i oszacowaniu start. Stare, czyli jakie? 75% wszystkich filmów wytwórni Fox nagranych przed 1930 rokiem, tak? Macie na myśli prawie całe kariery takich gwiazd jak Tom Mix, Theda Bara (1917 Cleopatra!!!, na miłość boską), Valeska Suratt (11 filmów nagranych, wszystkie stracone), czy Evelyn Nesbit (12 filmów dla Foxa, prawie wszystkie przepadły).
Sunset Boulevard, 1950. Rolę Normy Desmond, byłej, zapomnianej gwiazdy kina niemego zagrała Gloria Swanson, box office magnet w latach 20.
„Zniszczeniu uległy tylko stare filmy”, powiedzieli ludzie z 20th Century Fox po ugaszeniu ognia i oszacowaniu start. Stare, czyli jakie? 75% wszystkich filmów wytwórni Fox nagranych przed 1930 rokiem, tak? Macie na myśli prawie całe kariery takich gwiazd jak Tom Mix, Theda Bara (1917 Cleopatra!!!, na miłość boską), Valeska Suratt (11 filmów nagranych, wszystkie stracone), czy Evelyn Nesbit (12 filmów dla Foxa, prawie wszystkie przepadły).
Nie potrzebowaliśmy dialogu. Mieliśmy twarze! (Sunset Boulevard) |
Sunset Boulevard, 1950. Rolę Normy Desmond, byłej, zapomnianej gwiazdy kina niemego zagrała Gloria Swanson, box office magnet w latach 20.
Rok 1965. MGM (Metro-Goldwyn-Mayer
zwane też Major Grand Mistake) Vault 7 Fire. Zwarcie instalacji obok
półek z rolkami filmowej taśmy
doprowadza do eksplozji, która zabija jedną osobę. Pożar zniszczył
jedyne znane kopie wielu niemych filmów, w tym jednego z najbardziej obecnie
poszukiwanych filmów, London After
Midnight z Lonem Chaneyem.
W 1967 roku część
archiwum MGM w Culver City została zrównana przez kolejny pożar.
Jedną z
większych przyczyn „zaginięć” niemych filmów było również celowe ich
niszczenie. Po nastaniu na dobre ery dźwiękowej, którą zachłysnęli się
reżyserowie i widzowie, nieme filmy znacznie straciły na komercyjnej wartości.
Studia potrzebowały miejsca w swoich magazynach, a powierzchnie magazynowe
kosztowały za dużo, żeby ktoś przejmował się trzymaniem „starych” materiałów.
Lepiej było pozbierać puszki z bezcennymi z punktu widzenia historii filmu
rolkami i wywieźć je na wysypisko śmieci. Całe kariery aktorów i aktorek,
reżyserów i scenarzystów, którzy często poświęcili niememu kinu swoje najlepsze
lata.
Piętnaście
sekund. To wszystko co pozostało nam z jednego z najdroższych i najbardziej
zaawansowanych pod względem techniki filmowej filmów swoich czasów. Według
studia, film kosztował dzisiejsze 9.7 milionów dolarów. Theda Bara nosiła w nim
kostiumy, które nawet dziś niektórzy uznaliby za ryzykowne. Nagrana w 1917 roku
Cleopatra przepadła zaledwie dwadzieścia
lat później. Łącznie Theda Bara wystąpiła w 40 filmach. Przetrwało sześć.
Cleopatra, 1917
Clara Bow
zagrała w 57 filmach, z których 20 uznaje się za zaginione, a 5 kolejnych za
niekompletne. W 1928 nagrała Red Hair,
w którym pojawia się sekwencja w technikolorze — przetrwała do dziś. Razem 72
sekundy.
Red Hair, 1928
Po śmierci Wallace’a Reida,
młodego, obiecującego aktora, któremu życie zniszczyło uzależnienie od morfiny
w imię zasady show must go on, jego
żona Dorothy Davenport Reid, zachęcona przez przyjaciół i znajomych, zaczęła
mówić głośno o uzależnieniach. Poruszyła temat tabu, bo wiedziała, że ludzie
jej posłuchają — fani stracili idola z ekranów, przemysł filmowy świetnego,
charyzmatycznego aktora, a ona męża i ojca swoich dzieci. Human Wreckage ujrzał światło dzienne w 1923 roku. Wcześniej o tym
problemie nie mówiono. Do dziś najprawdopodobniej nie zachowała się żadna
kopia.
Wiecie, że Wielkiego Gatsby’ego sfilmowano już w
1926 roku? Minutowy trailer. To wszystko, co zostało nam do dziś.
Mary Miles
Minter była pierwszą filmową Anią z
Zielonego Wzgórza w 1919 roku. Dziś nie zobaczymy już ani jej roli jako
Ani, ani Paula Kelly’ego jako Gilberta. Z drugiej strony, Lucy Maud Montgomery
i tak nieźle się wściekła, kiedy zobaczyła, co adaptacja zrobiła w jej
powieścią…
Mało kto
pamięta dziś Pauline Frederick lub Elsie Ferguson — znane i kochane przez
publiczność aktorki teatralne, które „wskoczyły” w świat filmów. Ze swojej
pracy w latach 1915-1928 Frederick pozostało mniej niż 10 filmów, a Ferguson —
jeden niemy i jeden mówiony.
William
Farnum, jeden z najlepiej zarabiających kowbojów czasów niemego kina został z
dwoma filmami.
Ta cebula nie sprawi, że się rozpłaczę. Cebula: 75% wszystkich niemych filmów zaginęło |
Na pocieszenie
powiem tylko, że nie brakuje, na szczęście, ludzi, którzy kochają i doceniają
dziś nieme kino i aktywnie poszukują zaginionych filmów. Ich wysiłki nie idą na
marne. Z bardziej znanych przykładów:
Wings, wojenno-romantyczny, nagrany za
dzisiejsze 28 milionów dolarów, z Clarą Bow, Charlesem „Buddym” Rogersem,
Richardem Arlenem i małą rolą
późniejszej wielkiej gwiazdy: Gary’ego Coopera. Pierwszy w historii nagrodzony
Oscarem dla najlepszego filmu. Mogliśmy go nigdy nie zobaczyć, gdyby w 1992
roku w Cinémathèque Française w Paryżu nie odnaleziono kompletnej kopii i
szybko nie skopiowano niestabilnej taśmy na film na bazie octanu celulozy. Cuda
czasem się zdarzają.
Wings, 1927
Secrets of the Night (1924) z ZaSu
Pitts, Madge Bellamy i Jamesem Kirkwoodem Sr. odnaleziono w piwnicy domu w Ontario
w 2017 roku.
The Passion
of Joan of Arc (1928), często zaliczany do grona najlepszych niemych filmów,
pozostawał bardzo mocno niekompletny do 1981, kiedy to w szafie szpitala
psychiatrycznego w Norwegii odnaleziono kompletną kopię.
Pictureland (1911) długo uznawany za
kompletnie stracony, z małą i jedną z pierwszych ról ulubienicy Ameryki Mary
Pickford, został odnaleziony w Japonii przez kolekcjonera z Australii, który
ok. 2016/17 roku zakupił jego kopię z pomocą członków forum Nitrateville, a
później razem z nimi dokonywał identyfikacji aktorów w poszczególnych klatkach.
Kompletna
kopia Sadie Thompson (1928) z wielką
Glorią Swanson i jeszcze większym Lionelem Barrymore (z tych Barrymore’ów)
została odnaleziona w prywatnym archiwum Mary Pickford po jej śmierci w 1979
roku.
Ludzie bez jutra, polski film z 1921
został w 2015 odnaleziony w Niemczech.
Lucky Star (1929), jeden z moich ulubionych
filmów ze wspaniałą ekranową parą, Janet Gaynor i Charlesem Farrellem,
wspaniała rola pierwszej w historii zdobywczyni Oscara za rolę aktorki
pierwszoplanowej, został nagrany w dwóch wersjach — niemej i dźwiękowej. Obie długo
pozostawały uznane za zaginione, dopóki w późnych latach osiemdziesiątych nie
odnaleziono niemej kopii w archiwum EYE Film Institute w Holandii. Dźwiękowa
wersja prawdopodobnie zaginęła na zawsze.
Lucky Star, 1929
Dawson City: Frozen Time to amerykański
film dokumentalny z 2016 roku, w którym przedstawiono historię kanadyjskiego
miasta Dawson City od jego powstania w czasach Gorączki Złota w Klondike do
1978 roku, kiedy to w zmarzniętej ziemi w miejscu dawnego basenu lub lodowiska
do hokeja znaleziono 533 rolki z niemymi filmami, które zostały tam zakopane w
1929 roku.
Najbardziej znane archiwa, które wciąż przechowują i od czasu do czasu odnajdują uznane za zaginione filmy:
Biblioteka Kongresu (memory.loc.gov)
George Eastman Museum (Rochester, NY)
Czech National Film Archive (Národní filmový archive, Praga)
National Film and Sound Archive (Canberra, Australia)
Filmoteca Española (Madryt)
Danish Film Institute (Det Danske Filminstitut, Kopenhaga)
New Zealand Film Archive
Gosfilmofond Archive (Moskwa)
Ljubljana Film Museum (Lublana)
Cinémathèque Française (Paryż)
UCLA Film and Television Archive (Los Angeles)
Filmoteka Narodowa
filmy dźwiękowe 1928 rok filmy nieme #takbyło |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz